Et magasin fra Mekonomen

Vil du beholde verdien på bilen? Vask den ofte!

Mange bryr seg ikke om å vaske bilene sine viser en ny undersøkelse fra kvdbil.se.
Dette kan være en stor feil fordi dårlig vaskede biler ofte får en lavere annengangsverdi.
"Det vil bli kostbart når du skal selge bilen din," sier Henrik Otterstedt, daglig leder i Kvdbil.

En bil må vaskes ofte for at den ikke skal slites unødvendig raskt, dette er ekstra viktig i vårt nordiske klima. Ifølge Henrik Otterstedt bør man vaske bilen sin et par ganger i måneden.

«I vårt klima, med snøslaps og salt på veiene, vil slitasjen bli ekstra stor for de som slurver med bilvasken, sier han.

 

Undersøkelsen som på oppdrag av kvdbil.se er gjennomført av Kantar Sifos webpanel viser dog at mange slurver. Knapt en tredjedel av bileierne oppgir at de vasker bilene sine hver fjerde uke og hele 57 prosent sier at de bare vasker bilene sine annenhver måned eller sjeldnere. Undersøkelsen viser også at det er de yngre bileierne som slurver mest, blant bileiere som er 34 år eller yngre, sier 59 prosent at de ikke vasker oftere enn annenhver måned. I aldersgruppen 56-79 år er det litt bedre, bare 50 prosent vasker så sjelden.

 

Prisen er en avgjørende faktor

For mange er prisen en avgjørende faktor når man vasker bilen. Omtrent hver femte, 21 prosent , velger derfor å vaske bilen hjemme istedenfor i en maskinvask. Her er det imidlertid viktig å vite hva man skal gjøre. Ifølge Otterstedt kan bilen bli skadet hvis du vasker feil og dermed miste verdi.

– Vanlige feil er å vaske bilen med skitne svamper som skader lakken, å ikke bruke bilsjampo eller å stå for nærme bilen med høytrykksvaskeren. Skadet lakk på grunn av høy slitasje reduserer annengangsverdien med tusenlapper, sier Henrik Otterstedt.

 

Her kan du få tips til hvordan du vasker bilen

Fakta om undersøkelsen

Undersøkelsen ble gjennomført i Kantar Sifos webpanel i perioden 9-13. mars 2018. 1 237 personer  i alderen 16-79 år ble intervjuet, hvorav 1 009 personer med tilgang til bil. Webpanelet er rekruttert ut ifra tilfeldig representativt utvalg.