Et magasin fra Mekonomen

Begynn alltid å vaske ovenfra, og følg bilens linjer.

BILPLEIESKOLEN

Pleie bilen – tre trinn mot en skinnende bil

Bilpleie er viktig, for alle vil vel ha en bil som skinner litt ekstra? Her går Mekonomens ekspert Magnus Blommé gjennom de tre trinnene; vask, polering og vedlikehold.

1. VASK

Forberedelser

  • Ta bilen til en vaskehall, ettersom det er mer skånsomt for miljøet. I andre land har enkelte kommuner innført forbud mot å vaske bilen hjemme, på grunn av giftutslipp i naturen.
  • Sørg for at du har avfetting/insektsfjerner, vaskesvamper, bilsjampo, gummiskrape og pusseskinn.
  • Plassèr ikke bilen i direkte sollys og påfør aldri middel på varme flater.

 

Vaskingen

  • Begynn med avfetting når bilen er kraftig tilsmusset. (Om sommeren er det insektsfjerner som gjelder.) Påfør avfettingsmiddelet nedenfra og opp!
  • Spyl av middelet ovenfra og ned. Husk å spyle på innsiden av skjermkantene, der salt og sand gjerne fester seg og øker risikoen for rust.
  • Vask bilen med en svamp som dyppes i lunkent vann blandet med en skvett bilsjampo. Begynn å vaske ovenfra. Følg bilens linjer og ta en skjerm eller dør om gangen. Avslutt med felgene og dekksidene – og kast deretter svampen!
  • Spyl grundig av, ovenfra og ned for å få bort all sjampo.
  • Tørk av bilens store, glatte flater med vaskenal og pusseskinn. På den måten unngår du hvite kalkflekker.

 

Se vaskefilmen med Mekonomens ekspert HER!

 

2. POLERING

Forberedelser

  • Vask bilen grundig og tørk av den slik at den er tørr.
  • Sørg for å ha poleringskluter, poleringsmiddel (rubbing og/eller polish), lakkbeskyttelse (voks) og mikrofiberduk.
  • Studèr lakkens tilstand. Hvis den ikke ser blank ut (kalles også at den er kraftig oksidert) eller det er mange riper, er det bra å skaffe rubbing som inneholder mer slipemiddel. Middelet sliper nemlig ned mikroskopiske ujevnheter i lakken og skaper et godt grunnlag for lakkbeskyttelsen. Ved mindre riper og bare litt oksidering er det bedre å bruke polish, med svak slipende effekt, den er tilstrekkelig for å rengjøre og få opp glansen før du bruker lakkbeskyttelsen.
  • Teip over gummi- og plastdetaljer om du vil unngå å få poleringsmiddel/voksrester på disse svarte flatene, f.eks. lister og munnstykkene for spylervæske.

 

Poleringen

  • Hell det poleringsmiddelet du har valgt på en klut og poler små områder om gangen, cirka 30×30 cm. Jobb med små, sirkulerende bevegelser over flaten. Ta ikke hele bilen i en omgang, men bare en mindre del om gangen. Ta deretter en annen ren klut og tørk godt av før du begynner på neste del av bilen med poleringskluten.
  • Vær forsiktig på karosseriets kanter – lakken er som oftest tynnere der.
  • Det går raskere hvis du jobber med poleringsmaskin, men da må du også være mer forsiktig slik at du ikke polerer bort lakken. Med maskin skal du polere litt større flater om gangen, 70×70 cm. Poleringsbevegelse: opp, ned, venstre, høyre. Vær veldig forsiktig ved karosseriets kanter og trykk ikke for hardt! Tørk deretter av med en ren klut.
  • Poleringen fullføres ved at du legger på lakkbeskyttelse (voks). Også her skal du jobbe på mindre flater. Påfør middelet med en klut, og tørk av med en annen. Følg voksens anvisninger for eventuelle tørketider.
  • Tørk av med mikrofiberduk. Husk at den er vaskbar og kan brukes om igjen.

 

Se poleringsfilmen med Mekonomens ekspert HER!

 

3. VEDLIKEHOLD

  • Vask bilen ofte og husk å spyle ut av skjermkantene om vinteren.
  • Hvis du har vasket, polert og lakkbeskyttet bilen ganske nylig, er det tilstrekkelig å pleie den lettstelte overflaten nå og da med f.eks. Sonax Intense Shine Detailer. Dette middelet kan også brukes på rutene for å få en vannavvisende effekt!

Ekstra bilpleietips!

• Mister du en svamp eller klut på bakken,  kast den umiddelbart. Det minste gruskorn lager lett riper i lakken! Sørg derfor alltid for å ha flere nye svamper og kluter i reserve.

Legg alltid poleringsmaskinen med poleringsflaten opp.