Et magasin fra Mekonomen

Husk å kontrollere din campingvogn og tilhenger

Ikke glem vårkontrollen

Å ta jevnlig service på bilen er en selvfølge for de fleste.
Men ofte slurves det med bobiler, båthengere, hestevogner og tilhengere.
Her er noen tips som er bra å tenke på slik at du slipper å bli stående langs veien i sommer.

Mange tilhengere og campingvogner brukes ikke gjennom vinterhalvåret. Det kan gjennom vinteren ha oppstått noen feil som må rettes opp, feil som i noen tilfeller kan være veldig trafikkfarlige. Et vanlig problem med slepekjøretøy er dårlige bremser.
–    Et råd er å bruke tilhengerne slik at bremsene blir brukt jevnlig.
Det finnes også smørenipler på påløpsbremsen, der er det bra å smøre på litt fett nå og da, sier Klaus Andersson, verkstedeier hos Mekonomen Lilla Edet.

 

Ødelagte hjullagre

Et annet vanlig problem med tilhengere som ikke har vært i bruk på lang tid er at hjullagrene blir ødelagt, det handler om fukt som trenger inn. Det kan være vanskelig å oppdage at et lager er i ferd med å bli ødelagt, men når det først skjer så kan det få alvorlige konsekvenser om hjulet låser seg.
– For å finne ut av om hjullageret er greit eller ikke så heiser du opp og snurrer på hjulet. Man skal høre etter ulyder og kjenne etter slik at hjulet ikke går ujevnt. Når man snurrer hjulet så merker man også om bremsene ligger på, sier Klaus Andersson

 

Slitte dekk

Det er mer å kontrollere etter vinterdvalen. En viktig detalj er dekkene, selv om de ikke brukes.
– På tilhengere blir dekkene ofte dårlige pga. alder, ikke slitasje. I tillegg til å sjekke dekktrykk og mønsterdybde er det også viktig å sjekke at det ikke er sprekker i dekkene. Sprekker øker risikoen for punktering eller dekkeksplosjon.

 

Glem ikke støttehjulene

Støttehjul bør også sjekkes. Noen har smørenipler og på andre kan man skru fra og smøre gjengene for at det skal fungere optimalt. Lysene må også virke og det er ikke uvanlig at posisjons-, blink-, bremse- eller skiltbelysning slutter å fungere i løpet av vinterdvalen. Det kan være kontakten som har oksidert eller en lyspære som har gått i stykker.
–    Det lærer man seg allerede på kjøreskolen at man skal kontrollere belysningen før du kjører avgårde. Det er en selvfølge at man ser gjennom dette når hengeren har stått lenge, sier Klaus Andersson.