Et magasin fra Mekonomen

Solen sliter på lakken, beskytt den!

Lakken skades om du ikke beskytter den mot solen. Solens UV stråler skader lakkvaliteten.
Slik sørger du for at lakken ikke tørker ut.

Lakken er til for å beskytte bilen din og den skal tåle tøffe påkjenninger. Regn og smuss sliter hardt på bilen og solen gjør også sitt for å bryte den ned. En tørr sprø lakk er mer utsatt for riper og steinsprutskader.
– Alle biler påvirkes absolutt av solen, men lakken har blitt mer værbestandig på nye biler. Men for eldre biler er det verre. Om man ser på en eldre bil som ikke har blitt behandlet riktig så er lakken nesten alltid oksidert og matt, sier Henrik Edlund Axelsson i Mekonomen.

 

Hvordan beskytter man bilen mot solen?

– Det finnes mange ulike typer av lakkbeskyttelse, alt fra enklere voks til avansert keramisk beskyttelse som gir en glasshinne på lakken. Man får vurdere hvor mye penger man er villig til  å legge i, men man bruker å si at all lakkbeskyttelse er bedre enn ingen. Bilene blir lettere å vaske, man får ikke like raskt riper og de får en bedre beskyttelse mot naturkreftene.

 

Hva gjør man om lakken allerede har blitt matt og stygg, holder det da med å vokse den?

– Du må først og fremst vaske bilen. Jeg synes man bør gjøre det så rent som mulig med høytrykksvasker, før du går videre med svamp.

 

Men vent, er det ikke med svampen man gjør selve rengjøringen?

– Proffene pleier å si at man skal prøve å få det så rent som mulig med høytrykk. Om det fortsatt er smuss igjen på bilen når man går på med svampen så vil det gi riper. Svampen bruker man til det aller siste, for eksempel fett som ikke går bort med høytrykksvaskeren.

 

OK, bra. Og deretter?

– Bruk et produkt som er tilpasset etter slitasjen på lakken. Rubbing når lakken er veldig slitt, alternativt et poleringsmiddel som ikke har en så slipende effekt dersom lakken ikke er så ille. Så er det på tide å legge på voksen.

 

Det sies at visse farger blir mattere enn andre av solen. Stemmer det?

– På moderne biler er det ingen forskjell i det hele tatt, men på eldre biler er det alltid de røde som har får mest juling.