Et magasin fra Mekonomen

Slik velger du riktig batterilader

Å velge riktig batterilader har blitt enklere. De gamle risikable laderne har nesten forsvunnet, og de moderne, smarte laderne hjelper deg på alle måter. - Du kan gjøre feil, og likevel skjer det ingenting farlig, sier batteriekspert Peter Johannesson, Mekonomen Karlskoga.

Det er lett å tenke at batteriladeren kun er for gamle biler/batterier og de som mekker på dem. Men det er egentlig omvendt – jo nyere bil, jo mer er behovet for batterilader.
– Dagens biler er som datamaskiner. Du får problemer om du ikke lader batteriet, sier Peter Johannesson, butikkselger hos Mekonomen Karlskoga.
Hvorfor trenger jeg batterilader til min nye bil?

– Om du kjører taxi eller pendler langt trenger du det ikke. Men øvrige 90 prosent gjør det. De kjører korte avstander og benytter seg samtidig av alle tekniske hjelpemidler i bilen… Sakte men sikkert tappes batteriet og da gjelder det å vedlikeholdslade.

 

Hvordan fungerer egentlig en batterilader?

– De moderne variantene pulslader batteriet og sørger for å gi det lang levetid. Før i tiden reiste man til bensinstasjonen og ladet batteriet i to timer – men det kunne forringe batteriets levetid med 1-2 år i stedet. De gamle batteriene kunne nemlig koke batteriet. Så har du en gammel lader – Ikke bruk den! Du må i tilfelle holde et øye med den hele tiden.

 

Peter Johannesson forteller at det er tre sorter moderne batteriladere:

 

1. Batterilader, grunnivå (under 4 ampere)

– De har en lavere maxladningsnivå og det tar lengre tid, men det holder til vedlikeholdslading. Kan brukes til alt fra moped til traktor.

 

2. Batterilader, mellomnivå (ca 5 ampere)

– Funksjonene er omtrent det samme som for grunnladeren, men den lader raskere. Bilen er klar dagen etter. Denne type lader stiller diagnose, rekondisjonerer batteriet og passer til flere ulike batterimodeller.

 

3. batterilader, avansert nivå (over 7 ampere)

– Batteriladere på dette nivået kan håndtere virkelig store skogsmaskiner. Ja visst kan du bruke de til biler, men det er ikke noe en vanlig bileier trenger.

 

Hva bør jeg tenke på når jeg skal velge batterilader?

– Har du mange biler, er det bra å velge en som passer alle og normale modeller av batteriladere dekker bredt. Dessuten er det ikke så stor prisforskjell mellom de enkle og de mer avanserte, du får mye for pengene.

 

Hvor lenge kan jeg la en moderne batterilader stå på?

– De kan stå på hele tiden. De lader bare når det trengs. Jeg har selv tre som står på året rundt.

 

Tre? Men du trenger vel bare en, om den passer alle?

– Ja, men jeg trenger å teste de ulike modellene og lære meg hvordan de fungerer. Jeg har en basislader, en middelnivå og en større. Og mest nytte har jeg av den i midten.

 

Det er lett for oss vanlige døde å bli litt redde før vi setter batteriet på lading…

– Batteriladerne har utviklet seg mye de siste årene. De er fukt- og kortslutningssikre. Du kan gjøre feil, og likevel skjer det ingenting farlig. Og det følger ofte med hurtigkobling i plast som du enkelt fester – noe som gjør det enkelt å koble av og på laderen.
– Det er dessuten mer vanlig å installere en batterilader med motorvarmer. Da lader batteriet automatisk når du plugger inn for varmeapparatet.