Et magasin fra Mekonomen

Slik kan den nye LED-teknikken lyse opp høsten og vinteren

Mer effekt. Enklere montering. Og mulighet for alle til å få bedre lys på bilene.
Ny teknikk har sørget for en revolusjon for ekstralys.
Jens Grönberg hos Mekonomen i Falun forklarer hva det er som har skjedd.

Mange opplever at lyset på bilen ikke strekker til nå når mørket har kommet. Det er ofte fjernlyset som ikke rekker tilstrekkelig langt for at det skal være avslappende å kjøre på kvelder eller netter.

 

Er lysene virkelig så dårlig på moderne biler at man trenger ekstralys?
– Ja, jeg tror at det er mange som trenger det. Det er ofte kunder som kommer innom oss og forteller at de ikke er fornøyd med hvordan lysene fungerer på bilene deres. Og det er selvfølgelig bra å ha best mulig lys slik at man oppdager alle farer i god tid, sier Jens Grönberg.

 

Det har jo skjedd en del med ekstralys den siste tiden. Hva er det viktigste?
– Det store er jo at LED-teknikken har kommet for alvor, jeg tror den kommer til å ta over helt til slutt. LED-teknikken har sørget for at det går an å bygge smale, rette eller bøyde lysramper som er smidige samtidig som de er effektive.

 

Foruten at det kanskje er penere med en smal lysrampe enn de tradisjonelle ekstralysene, er det noen andre fordeler?
– Ja, for eksempel har jo mange moderne biler ulike typer av sensorer i fronten som gjør at det ikke går an å montere ekstralys. Da er en LED-rampe perfekt, det går an å montere på alle typer av biler.

 

Gamle ekstralys drar jo så mye strøm at man noen ganger trenger å bytte generator for at det skal fungere. Er det slik med LED-lysene også?
– Nei, nei. Det trenger man ikke å tenke på. Det drar veldig lite strøm.

 

Hvor skal man plassere en LED-rampe, høyt eller lavt?
Mange velger å plassere den lavt på bilen. Jeg vil dog ha den så høyt som mulig, da får man lys så langt som mulig. Jeg tenker selv å sette en på taket på bilen min, sier Jens Grönberg.

FAKTA
Jens Grönberg
Ansatt: Butikkselger Mekonomen Falun
Alder: 19.
Bor: I Falun