Et magasin fra Mekonomen

Ripete rute – slik løser du problemet

Steinsprut og sprekker ser man jo med en gang, men har du tenkt på alle de små ripene på frontruten?
Når høstmørket nå snart er her vil du bli overrasket over hvor ille det kan stå til. Her er litt du bør tenke på når det gjelder ditt bilglass.

Ifølge en undersøkelse fra VTI, Statens vei- og transportforskningsinstitutt forkortes siktstrekke med mer enn halvparten når man kjører med en slitt frontrute i noen situasjoner. Deres studie viser også at sikten reduseres med så mye som 65 prosent når man sammenligner en ny frontrute med en som har gått 15.000 mil. Mange mener derfor at en frontrute aldri skal brukes mer enn 7500 mil uten å skiftes.

 

Påvirker sikkerheten

Under de lyse sommermånedene er sikten ofte optimal, og så lenge man ikke blendes av direkte sollys så er det sjelden man tenker på hvordan bilens frontrute er. Men når mørket kommer, kan plutselig mindre skader eller riper bli et skikkelig irritasjonsmoment. Og enda verre, det kan påvirke sikkerheten din negativt.
Aller verst er det i møtesituasjoner når frontlykter fra andre biler lyser opp alle merker, riper og skader på frontruten. Som sjåfør blir man raskere sliten av å ikke se skikkelig og risikoen for en ulykke øker når man blendes og ikke ser viktig informasjon i trafikken.

 

Inkluder frontruteforsikring

I de fleste bilforsikringer inkluderer en frontruteforsikring. For å få hjelp kan du dra til et bilglassverksted som vurderer skaden på ruten. Når det gjelder steinsprut så kan det som oftest repareres, men når skaden er for stor eller f.eks. sitter midt i synsfeltet, må hele frontruten erstattes for å være trygg for at det tilfredsstiller kravene. Kostnaden er det vanligvis forsikringsselskapet som dekker, bileieren trenger bare å betale en egenandel.

 

Ulike egenandeler

Riper som forverrer sikten kan også gå på forsikringen, selv her er det glassverkstedet som står for vurderingen. Hvilken egenandel som gjelder kan dog skille seg fra de ulike forsikringsselskapene. Sjekk i forsikringspolicyen hva som gjelder for din forsikring.

TIPS FOR Å UNNGÅ RIPER I FRONTRUTEN

* En frontrute blir utsatt for sand og partikler når man kjører med bilen. De forårsaker riper.
* Ligger man for tett på bilen foran blir belastningen større for din frontrute, så hold derfor avstand!
* Gamle eller skitne viskerblader kan være rene marerittet for frontruten når de visker partiklene over glassoverflaten. Rengjør viskerbladene ofte og skift de minst en gang i året.
* Isskraper er skyldig i mange riper. Når en skitten rute skrapes kan den raskt ødelegges. Sørg derfor å holde frontruten så ren som mulig, spesielt om vinteren.
* Bruk motor- og kupévarmer så du slipper å skrape. I tillegg til å beskytte ruten, kan man da også redusere drivstofforbruket og gjøre det mer behagelig å sitte i bilen når det er kaldt ute.