Et magasin fra Mekonomen

"Jo nyere bil jo oftere bør du lade batteriet"

Lade batteriet til en ny bil? Kanskje det føles rart, men for bilen er det avgjørende. Spesielt på vinteren.
– Dagens biler er som datamaskiner. Lader du ikke batteriet, vil du få problemer, sier Peter Johannesson hos Mekonomen i Karlskoga.

Lad batteriet. Uttrykket er lett å gi til gamle biler når det faktisk er helt motsatt.
– Før i tiden ble batteriet i utgangspunktet bare brukt for å starte motoren, og deretter ble bilen selvgående. Men nå er det data og utstyr som bruker strøm overalt i bilen, sier Peter Johannesson hos Mekonomen i Karlskoga.

 

Lad batteriet ofte på nye biler

 

Det er åpenbart at han kan dette med batterier. Og brenner for å hjelpe kundene med det.
– Hvis motoren er bilens hjerte, så er batteriet dens pacemaker. Det som gir bilen levetid.
Og det livet forsvinner raskt hvis batteriet ikke blir ladet.
– Mange av funksjonene i nye biler er avhengig av spenning. Om det mangler så synker bilens minne og programvaren blir berørt. Nøklene slutter å virke og til slutt må du ringe en bergingsbil.
– Folk tenker gjerne at dagens biler er slik de var før i tiden. Men dagens biler er som datamaskiner. Lader du ikke batteriene får du problemer. Vi hadde en kunde som merket at batteriet var litt dårlig, men han skjøv problemet foran seg. Til slutt stoppet bilen, og da batteriet var i bagasjerommet måtte vi borre opp låsen. Hadde han byttet batteriet med en gang hadde han spart en kostnad på 5 000 kroner.
Konklusjonen er klar mener han.
– Jo nyere bil jo oftere bør du lade batteriet.

 

Får du problemer, bytt batteriet øyeblikkelig

 

Han understreker at dersom en relativt ny bil begynner å få batteriproblemer, bør du bytte ut batteriet umiddelbart.

Hvis jeg ønsker å unngå å kjøpe nytt – hvor ofte bør jeg lade batteriet?
– Stort sett nesten hele tiden om vinteren. Nye ladere er intelligente og slås av når batteriet er fulladet. På denne måten, vil batteriet vare 7-8 år. Kjører du korte turer uten vedlikeholdslading – ja, da snakker vi rundt 3-4 år.
– Vårt utvalg av CTEK-ladere er stort. Vi har til alle formål, fra mopeder til lastebiler.
Det finnes en enda enklere måte å holde batteriet fulladet på – gjennom å bygge inn en batterilader samtidig som en motorvarmer monteres.
– Ja, det er suverent. Skal du installere en motorvarmer så er det ingen tvil om at du også skal gjøre det.  Det blir ingen stor ekstrakostnad, så jeg anbefaler det alternativet sterkt.

 

Bilen er til for å kjøres

 

Peter Johannesson benytter anledningen til å advare mot det verste du kan gjøre med ditt bilbatteri på vinteren.
– Den beste måten å ødelegge batteriet er å la bilen stå. Dagens biler er laget for å kjøres regelmessig. Ambulanser og drosjer, som kjører hele tiden, får aldri batteriproblemer. Det får heller ikke pendlere som kjører 10 mil til jobben hver dag. Men de som ofte kjører korte turer, mens de slår på radioen og vindusviskere … Når turen er over så har de forbrukt dobbelt så mye lading som selve reisen. Nei, kjører du lite så halverer du levetiden til batteriet. Og når du parkerer en ny bil, og slår den av så er det fortsatt noe som bruker strøm. Alarmen, for eksempel.

Han har flere biler selv og vet hvordan man skal unngå batteriproblemer.
– Jeg har en Chevy -55, en Volvo 142 -73 og en Opel Ascona -88 – og jeg har hatt samme batteri i dem i fem år. Takket være for at jeg vedlikeholdslader.

peter_johannesson

Peter Johannesson
Alder: 51 år.
Bor: Karlskoga.
Jobber: Butikkselger hos Mekonomen Karlskoga.