Et magasin fra Mekonomen

Husk dette når du skal bytte til sommerdekk

Er tiden inne for å bytte til sommerdekk på bilen? Det er en del å tenke på da. Her er noen viktige punkter som du ikke bør glemme!

Sjekk lufttrykket

Det er vanlig at det siver ut litt luft når sommerdekkene lagres gjennom vinteren. Og feil lufttrykk kan bety at dekkene ikke fungerer optimalt, at de slites unødvendig og at rullemotstanden blir for stor og dermed fører til høyere drivstofforbruk. Når Mekonomen utfører dekkskift  kontrolleres alltid lufttrykket slik at det blir riktig på bilen din.

 

Ikke bytt for tidlig

Det er lett å bli gira på å sette på sommerdekkene, men ikke gjør det for tidlig. Selv om det er tørt på veiene trenger gummiblandingene i sommerdekkene noen plussgrader for å fungere optimalt. Og det er alltid en risiko for at det kommer ett siste snøfall. Da er det ikke morsomt å ha sommerdekk på bilen.

 

Ikke bytt for sent

Å bytte til sommerdekk for sent er heller ikke bra. Å kjøre med vinterdekkene når det er for varmt ute forårsaker stor slitasje. Vinterdekk har også dårligere ytelse enn sommerdekk ved høye temperaturer.

 

Ikke slurv med mønsterdybden

Ifølge loven skal sommerdekkene ha en mønsterdybde på 1,6 millimeter og vinterdekk 3 millimeter. Men de fleste dekkbedriftene anbefaler at dekkene byttes lenge før de blir så slitte, ikke minst for å redusere risikoen for vannplaning. På ditt Mekonomen verksted kan du få hjelp til å skifte dekk. Da kontrolleres også mønsterdybden og du får anbefaleringer om hva du bør gjøre.

 

Se over bremsene

Under vinteren kan bremsene slites mye. Derfor er det en god idé å se over både bremseskiver og belegg samtidig som du bytter om til sommerdekk. Denne kontrollen er inkludert når Mekonomen bytter dekk på bilen din.

 

Riktig dekk på riktig sted

Noen dekk er laget for å rulle i  en bestemt retning. Sørg for at de havner riktig på bilen, du ser en pil på dekket som viser rotasjonsretningen. Normalt sier man at man skal bruke de beste dekkene bak, uavhengig av om kjøretøyet er for- eller bakhjulsdrevet. Men et bedre råd er å få skaffe nye dekk om noen er så slitt at dette blir et spørsmål du må ta stilling til.

 

Ikke kjør med for gamle dekk

Dekk som er oppbevart riktig kan vare en stund uten at gummien mister sine positive egenskaper. Men om de begynner å nærme seg  ti år så kan tiden være inne for å bytte de, selv om mønsterdybden er bra. Ser du tørre sprekker i dekkene? Da er risikoen stor for punktering og du bør skaffe deg nye dekk umiddelbart. Er du usikker? Hos Mekonomen kan du alltid få hjelp med å sjekke dekkene dine.

 

Ujevn slitasje

Dekk kan slites ujevnt og det kan ha flere årsaker. Hvis det er slitasje på den ene siden av slitebanen, kan hjulinnstillingen være feil. Du kan få hjelp hos ditt Mekonomen verksted.

 

Mekonomens verksteder kan hjelpe til med å skifte dekk på bilen din

Samtidig med dette vil verkstedets mekanikere se over dekkene dine etter skader, sjekke lufttrykket og kontrollere at mønsterdybden er riktig. De advarer også om det viser seg at dekkene er for gamle. Når dekkene fjernes fra bilen din sørger Mekonomen også for å kontrollere bilens bremsesystem. Dette er bilens viktigste sikkerhetssystem og det kan bli slitt hardt under vinteren. Dersom noe burde sjekkes nøyere vil du bli kontaktet og få et kostnadsoverslag fra verkstedet.