Et magasin fra Mekonomen

Bil og garanti – hvordan forholder man seg til dette

Skal du kjøpe deg en helt ny bil, eller kanskje en nyere bruktbil? Uansett så følger det nok en garanti med denne bilen, som oftest en såkalt fabrikkgaranti som bilprodusenten står inne for og normalt en utvidelse av denne som den norske bilimportøren legger til. Ofte kalles denne garantien for Norgesgaranti.

Uansett om hva som fremkommer i dokumentasjonen som følger bilen eller det selgeren hos merkeforhandleren har fortalt ved overlevering av bilen om at garantien kun gjelder så lenge man benytter et merkeverksted til service og reparasjoner, så er dette ikke i samsvar med internasjonalt og norsk regelverk.

 

  • Du kan selv velge hvilket bilverksted du vil ha til å ta hånd om din bil. Så lenge en service eller reparasjoner utføres etter bilfabrikkens spesifikasjoner vil garantien på din bil ikke påvirkes av dette, sier Dag-Inge Simonsen, Kjedesjef for Mekonomen i Norge.

 

Viktig er det uansett at man setter seg inn i hva garantien omfatter. Ikke alle garantiordninger som følger bilen som ny varer like lenge. Vilkårene kan også variere, både for de ulike garantier for samme bil, men også fra bilmerke til bilmerke.

 

  • Konkurransetilsynet i Norge har slått fast at selv kontrollen for Lakk- og Rustgarantien kan utføres av et frittstående verksted uten at denne påvirkes. Selvsagt gjelder også her at man følger bilfabrikkens spesifikasjoner, sier Dag-Inge Simonsen.

 

Dokumentasjon er selvsagt viktig. Sørg derfor for at ditt verksted leverer deg ikke bare en faktura, men også underlag for hva som er gjort med bilen, f.eks. et serviceskjema og/eller rustgarantiskjema) og hva slags deler som er brukt.

 

Garantisaker og tilhørende reparasjoner, etc., skal imidlertid tas hånd om hos et merkeverksted.