Et magasin fra Mekonomen

Spør Mekonomens eksperter

Spør våre eksperter

Her finner du svarene på de vanligste spørsmålene om hvordan du får et enklere billiv. I skjemaet helt nederst kan du stille dine egne spørsmål.

Produkter

Hva er forskjellen på Mekonomen Direkt og kundetjenesten for e-handel?

Mekonomen Direkt er vårt kundemottak for verkstedsbestillinger. Du når dem på 05566 døgnet rundt. Du kan også sende en e-post til direkt@mekonomen.no eller bruke vårt kontaktskjema. Til kundetjenesten for e-handel kan du henvende deg hvis du har spørsmål om produkter, leveranser eller betaling. Du når kundetjenesten på 05566 eller web@mekonomen.no

Har dere samme priser på nettet som i butikkene?

Ja, vi har de samme prisene på nett som i butikk.

Hvilke åpningstider har Mekonomen Direkt?

Mekonomen Direkt har åpent døgnet rundt.

Hvordan kommer jeg enklest i kontakt med min lokale Mekonomen-butikk?

For å finne en butikk (eller et verksted) kan du gå inn på www.mekonomen.no/butikk-verksted

Jeg finner ikke rett reservedel, hvem kan jeg kontakte?

Veiledning i produktspørsmål er nettopp det kundetjenesten for e-handel kan hjelpe deg med. Ring 05566 eller send en e-post til web@mekonomen.no.

Kan jeg stole på at lagersaldoen for butikkene virkelig stemmer?

Lagerstatus for de respektive butikkene oppdateres en gang per døgn. For å sikre at produktet du leter etter virkelig finnes i den aktuelle butikken anbefaler vi at du kontakter butikken.

Hvor mange produkter har dere egentlig?

I nettbutikken finnes det ca. 90 000 produkter, men regner man med det totale antallet artikler som du kan bestille via oss, se er det et godt over en million! Vil du ha hjelp med å bestille et produkt som du ikke finner i nettbutikken? Kontakt kundetjenesten for e-handel på 05566, så får du hjelp.

Hva skal jeg vise frem i butikken når jeg henter min e-handelsbestilling?

Til butikken skal du alltid ta med deg legitimasjon og din ordrebekreftelse (eller ordrenummeret). Hvis du vil at en annen person skal hente bestillingen din, kreves det en fullmakt samt kopi på bestillerens legitimasjon.

Hvordan returnerer jeg et produkt?

Som kunde har du rett til å bytte kjøpt vare innen 14 dager etter at du mottatt varen. Retur av vare kan skje i en av våre Mekonomenbutikker mot fremvisning av følgeseddel/kvittering som fulgte varen ved henting. Varen og dens forpakning skal returneres i uskadd stand. Angreretten gjelder kun for privatpersoner, ikke bedrifter. Bestilte varer som ikke er i Mekonomens sortiment kan ikke returneres.

Kan jeg få varene fraktet hjem når jeg bestiller på mekonomen.no?

Nei, vi har ingen fraktløsning, men når du bestiller via mekonomen.no kan du velge hvilken Mekonomen butikk du vil hente varene hos. Tjenesten er gratis, og du betaler varene når du henter dem ut i butikken.

Hvilke garantivilkår gjelder for reservedeler?

Vi følger retningslinjer og lovverk i henhold til Forbrukerkjøpsloven og Kjøpsloven.

For mer informasjon om garantivilkår: www.mekonomen.no/kunde-hos-oss/om-var-nettbutikk/kjopsvilkar

Verksted

Gjelder nybilgarantien hos et Mekonomen-verksted?

Ja. På verkstedene utfører vi service og reparasjoner på biler av alle merker, nye som gamle. Ettersom Mekonomen alltid bruker originale reservedeler og følger bilprodusentens serviceanbefalinger, gjelder din nybilgaranti. Serviceboken din stemples med Mekonomen Bilverksted, noe som gir deg trygghet og opprettholder verdien på bilen din.

Hva gjelder ved garantireparasjoner?

Det er bilforhandleren som skal utføre garantireparasjoner som oppstår i bilens garantitid. Merkeverkstedene er pliktige til å utføre dette, og samtidig er dette det eneste de har enerett på.

Hva er forskjellen på service og reparasjon?

Service innebærer at man vedlikeholder bilen og sikrer at den fungerer optimalt. Reparasjon innebærer derimot at man utbedrer noe som ikke fungerer.

Får jeg et stempel i serviceboken hos Mekonomen?

Selvfølgelig. Sørg bare for at den er tilgjengelig i bilen når du leverer den til service.

Hva er en reservedel?

EU har definert en reservedel som et produkt (av samme kvalitet som det opprinnelige) som skal monteres i eller på et motorkjøretøy for å erstatte komponenter som er nødvendige for å kunne bruke kjøretøyet, med unntak av drivstoff.

Får jeg alltid et skriftlig kostnadsforslag på verkstedet?

Ja, vi gir deg et skriftlig kostnadsforslag på reparasjonen i samsvar med motorbransjens og autoriserte bilverksteders forskrifter.

Ställ din fråga här