Et magasin fra Mekonomen

Slik får du toppmoderne funksjoner i din gamle bil

Moderne oppkoblede funksjoner i din gamle bil. Det blir snart virkelighet når Mekonomen lanserer nye digitale tjenester sammen med Telenor.
– Vi skal identifisere bileiernes hverdagsproblem og tilby smarte løsninger, sier Petra Bendelin, VD hos ProMeister Solutions.

Oppkoblede biler med nye smarte funksjoner er den heteste trenden i bilverden. Uttrykket ”Connectivity” har blitt et viktig begrep og bilprodusentene konkurrerer mot å kunne tilby så mange ulike digitale tjenester som mulig for å gjøre hverdagen litt lettere for kundene sine. Så langt tilby dog denne moderne teknologien i de dyreste modellene, biler som langt i fra alle har råd til å kjøpe.

 

Du trenger ikke å bytte bil

Men man trenger ikke å kjøpe en luksusbil for å få tilgang til den nye oppkoblede bilverden, snart kan du få funksjonene i den bilen du allerede har. Med hjelp av en liten hardware som kobles inn i bilens OBD-port og en app i din smarttelefon åpnes en ny verden av digitale hjelpemidler som vil gjøre ditt billiv betydelig enklere.
– Via appen får bileieren for eksempel hjelp med å forstå bilen sin bedre. Her får man hjelp med å tolke eventuelle feilkoder som dukker opp, her kan man også få informasjon når det er på tide å bytte bremseklosser eller om spenningen er for lav i batteriet, sier Petra Bendelin.

 

Mange tjenester

De nye funksjonene vil ikke bare handle direkte om bilen, det vil også være et bredt spekter av tjenester og tilbud. I tillegg til Mekonomen og Telenor finner du også Bertel O. Steen, Circle K, EasyPark, If Skadeforsikring og Swedspot med i prosjektet. Og tanken er at tilbudet av smarte tjenester og funksjoner skal vokse.
– En del av finessen er at det blir et åpent økosystem der tjenester skapes ut ifra de behov og interesser som finnes, sier Petra Bendelin.

 

Har testet tjenesten

Den nye oppkoblede tjenesten fra Mekonomen er ikke lansert ennå, for tiden pågår det nå interne pilottester. Petra Bendelin har selv rukket å prøve hvordan det fungerer og har allerede funnet sin favorittfunksjon.
– Fordi jeg kjører firmabil trenger jeg å holde oversikt over reisene mine. Derfor er det kjørejournalen som jeg bruker mest. Jeg ser også frem til å bruke EasyParks funksjon som skal hjelpe meg å navigere frem til ledige parkeringsplasser, sier hun.