Et magasin fra Mekonomen

Mekonomens bilskole, del 1

Slik fungerer en bilmotor

Fra den første bilen kom på veien og frem til i dag, har motoren i bilen spilt en viktig rolle. Har du kontroll på hvordan den egentlig fungerer - og hvorfor det er så viktig å ha jevnlig service? Her skal vi forsøke å gi deg et lite innblikk.

Fra den første bilen kom på veien og frem til i dag, har motoren i bilen spilt en viktig rolle. Bilprodusenter over hele kloden bruker fremdeles betydelige summer for å optimalisere effektiviteten på tradisjonelle forbrenningsmotorer, altså de som drives med fossilt drivstoff. I tillegg har vi i de seneste årene fått biler som drives rent elektrisk eller som hybrid, det vil si med en kombinasjon av elektromotor og forbrenningsmotor.

 

Forbrenningsmotoren er imidlertid fremdeles dominerende i den norske bilparken.

 

Men vet du egentlig hvordan den fungerer, og hvorfor det er så viktig å ta jevnlig service på den? Her skal vi forsøke å gi deg et lite innblikk i hvordan motoren er bygd opp.

I en forbrenningsmotor omdannes energien fra drivstoffet til mekanisk bevegelse. Konstruksjonen av motoren kan være ulik, uten at dette har noe betydning for funksjonaliteten.

 

Motorblokken er den største enheten av motoren og huser sylindere, stempler og veivakselen og på eldre konstruksjoner også kamakselen. En motor med flere enn en sylinder kalles for rekkemotor, uansett om disse står i en rekke eller flere slik som i en V- eller boksermotor.

 

Størrelsen på motoren, f.eks. 1,8 liter, refererer seg til rommet stemplene beveger seg i og setter seg sammen av diameter på sylinder (boring), strekningen stemplet tilbakelegger i sylinderen fra nederste til øverste posisjon (slaglengde) og antall sylindere i motorblokken. Et såkalt topplokk stenger sylinderne på oversiden og inneholder normalt ventiler og en eller to kamaksler (firetaktsmotorer). Ventilene slipper inn luft/drivstoff til forbrenning og ut avgassen etter forbrenningen. Kamakselen/-ene styrer åpning av ventilene og drives normalt av en tannreim, en kjede eller drev (tannhjul).

 

OBS! Det er meget viktig at bilprodusentens kontroll- og bytteintervaller for tannreimen overholdes nøye. Et havari av tannreimen eller tilhørende komponenter fører til omfattende motorskader.

 

Kraften som utvikles ved forbrenning av drivstoffet overføres via stemplene og såkalte råder til veivakselen og en roterende bevegelse. Kraften i denne bevegelsen overføres deretter gjennom drivlinjen (girkasse, differensial, drivaksler, etc.) til hjulene.

 

Motoroljens viktige funksjon

Det er altså mange komponenter som beveger seg metall mot metall i en motor og, avhengig av turtallet, med til dels store hastigheter. Motoroljen reduserer friksjonen og sørger dermed for at slitasjen blir minimal. Men til tross så vil noe av metallet slites bort. Sot fra drivstofforbrenningen og uforbrent drivstoff vil også tas opp av oljen. Selv om oljen filtreres jevnlig i oljefilteret, er det begrenset hvor lenge oljen opprettholder sin fulle funksjon. Oljeskift ved bruk av korrekt olje og oljefilterskift er derfor meget viktig for vedlikeholdet av motoren.

Unnlatt olje- og filterskift vil i føre til omfattende motorskader med store reparasjonskostnader til følge.

 

– Med klimaet vi har i Norge og mye småkjøring, anbefaler vi at oljen og filteret byttes minst en gang i året helt uavhengig av kjørelengden og det bilprodusenten måtte anbefale, sier Teknisk sjef Wolfgang Grendel hos Mekonomen AS.

Wolfgang Grendel

Stilling: Teknisk sjef hos Mekonomen AS