Et magasin fra Mekonomen

OBS: Bilens bremser kan være dårligere enn du tror

Du er sikkert enig i at bremsene er bilens viktigste sikkerhetsutstyr.
Med hånden på hjertet, når sjekket du dem sist?
Tiden er kanskje inne nå når vinteren har slitt på de. De kan være dårlige uten at du merker det.

Det er lett å forestille seg hvordan bremser som ikke fungerer optimalt kan påvirke trafikksikkerheten negativt.
En bil med dårlig bremsekraft gir f.eks. lenger bremselengde og skulle bremsene gi ulik bremsekraft kan en kraftig oppbremsing få konsekvenser slik at bilen får en farlig skrens.

 

Ekstra slitasje her i Norge

–  I Norge slites bremsene mer under vinteren enn i de fleste andre land, først og fremst handler det om vegsalt som får bremsene til å sette seg og som igjen fører til at bremsene «legger seg på», sier Jonas Carlsson, verkstedsjef hos Mekonomen i Sisjön og Krokslätt.

Om bremsene legger seg på så fører det til unødvendig slitasje på både belegg og skiver. Det betyr også unødvendig høyt drivstofforbruk.
– Det kan løses om man jevnlig tar delene fra hverandre og smører de. Det er en fordel om man tar bremseklossene ut og rengjør overflatene, gjerne i forbindelse med at man bytter til sommerdekk, sier Jonas Carlsson.

 

Ikke vent for lenge med å bytte bremseklosser

Vanligvis må bremseklossene byttes hyppigere enn bremseskivene, det er helt normalt. Men venter man for lenge med å bytte vil skivene raskere også bli slitt.
– Under normale omstendigheter rekker man å skifte bremseklossene tre ganger før det er på tide å bytte ut skivene. Venter man for lenge med å bytte klossene slik at de går ned til metallet så må man også bytte skiver. Det kan bli en stor kostnad, sier Jonas Carlsson.

 

Du kan selv påvirke livslengden på dine bremser og du kan selv sørge for at de ikke «setter seg». Enkelt triks: Bruk dem riktig.
– Flere og flere lærer seg øko-kjøring og at man skal kjøre jevnt og bremse forsiktig. Men innimellom er det bra med noen solide oppbremsinger. Det gjør at bremsene ikke legger seg på like lett, sier Jonas Carlsson.

Sjekk bremsene  – Slik gjør du

 

  • Start med å teste når bilen står stille. Start motoren og brems med et jevnt trykk på bremsepedalen i ca. 30 sekunder. Synker pedalen sakte under belastning? Da kan det være luft i systemet, lekkasje eller at hovedbremsesylinderen kan være ødelagt.
  • Kjør bilen, gjerne over 70 km/t. Forsikre deg om at det ikke er noen kjøretøy bak deg og brems lett med et jevnt trykk på pedalen. Opplever du vibrasjoner i rattet? Da kan du ha skjeve bremseskiver som må byttes.
  • Parker og heis opp bilen. Pass på at den ikke kan falle ned fra garasjejekken. Bruk gjerne pallpukker som en sikkerhet.
  • Sørg for at hjulene beveger seg fritt ved å spinne på dem. Skiver og klosser kan berøre hverandre litt, det er ikke noe problem. Men det skal ikke være tungt å snurre rundt på hjulene.
  • Ta av hjulene og se på bremseklossen. Er de for tynne må du bytte umiddelbart. Du kan risikere å ødelegge bremseskivene om du kjører videre på for tynne bremseklosser. Tenk på at klossene også kan være slitt ujevnt, det er bedre å bytte for tidlig enn for sent.