Et magasin fra Mekonomen

  • Her er de – smaksprøvene fra Magnus Blommés bilsamling!

  • 80 km/t kommer elbilen Renault Twizy opp i. Og den er herlig stille.

  • For alle som kan sitt Top Gear (motor-tv-program), er en autograf av den hemmelige testføreren ”The Stig” veldig stort. Her på baksiden av setet i elbilen.

  • Den klassiske vindusposeringen i en Renault 4.

  • Noen ganger kan man se bileksperten Magnus Blommé på veiene som motorsyklist. Men ser du denne, er det fare for at du kjører for nær.

  • Penere lastebil må man lete lenge etter. Morris Minor Pick-up -59.

  • Vekslende tilværelse i en Renault 4 -76.

  • En Boble med bare 68 000 km under panseret – og alt er originalt!

  • Helt innerst i garasjen gjemmer den seg, Morris Minor Pick-up -65. Grønn.

  • Bilen som Magnus Blommé både sukker over og elsker – AMC Pacer X -75. 50 000 km har den gått og når den kjøres ut av garasjen bør du ikke bli stående der inne ...

  • Garasjen er under konstant overvåkning – den har både alarm og intern vakttjeneste.

  • Austin Mini. Originalen. Årsmodell 1973 og på god vei mot å begi seg ut på eventyr igjen.

Hjemme hos en ekte bilekspert

Fra bensinmonster til elbildrømmer

Bryter det ut en ny verdenskrig, kommer han til å velge sin Renault 4 fra 1975 for å ta seg frem. Samtidig brenner han for utviklingen av elbiler.
Møt bilgeniet Magnus Blommé – eksperten med så mange bilhistorier og biler at når du tror du har sett og hørt alt, så har han en til rundt hjørnet.

Huset ser gigantisk ut. Tomten og garasjeoppkjørselen er ikke mye mindre. Og det trengs for å få plass til alle bilene. Men det er likevel småtterier sammenlignet med huseierens vennlige sjel.

Smilet ligger alltid på lur hos Magnus Blommé, Mekonomens ekspert i alle bilrelaterte spørsmål. Dessuten har nok alle besøkene på verksteder rundt om i Sverige, for Mekonomens regning, også formet ham til en person som man både lytter til og stoler på.

Hadde han bodd i Göteborg, ville han vært urtypen på en ”go gubbe”. I Finland hadde han vært badstuevenn nr. 1 for en hel befolkning. Og i Huddinge… Jo, det virker som han trives her.

At mange (dog ikke alle) av bilene hans får plass, hjelper naturligvis til.

 

Når ble bilinteressen din oppdaget?

– Jeg begynte med lekebiler. Skrudde dem fra hverandre og satte dem sammen igjen. Jeg testet også kollisjonssikkerheten på visse av dem – i skrustikken i garasjen. Det var ikke populært. Jeg satte fast bilen og skrudde til skrustikken, og deretter så jeg hvordan bilene ble ” knust”. De ble helt sammentrykte.

 

Og så var de ødelagte?

– Ja. Det stod en søppelkasse ved siden av. Jeg ble avslørt da pappa fant lekebilene der. Han var ikke helt fornøyd, haha.

– Pappa hadde bensinstasjon, og jeg hang rundt der da jeg var liten. Så det var biler helt fra begynnelsen.

 

Hvilken bil hadde familien din?

– Renault 4. Renault 5. Det var mye Renault fordi pappa hadde jobbet der. Pappa hadde også en Ford Granada, en sedan 2,8 i – i, det var viktig.

– Han hadde også en bil som jeg så hele oppveksten, men som stod i garasjen og aldri kom ut – en MG. En klassisk åpen, engelsk sportsbil. En 1959-modell, han har den fortsatt.

 

Står den i garasjen ennå?

– Nei, foreldrene mine flyttet for ti år siden og det var første gangen jeg kunne gå hele runden rundt bilen. Tidligere kunne jeg bare løfte på et forheng og titte. Bilen stod alltid parkert bak en verkstedsbenk. Det var ikke mulig å ta den ut uten å demontere det som fantes i garasjen.

 

Kunne dere kjøre den under flyttingen?

– Etter det jeg vet er vannpumpen defekt. Jeg har tilbudt meg å bytte den fra jeg var rundt 15 år … Men nei. Han skulle fikse den når han ble pensjonist, men det har han vært i ti år nå uten å fikse den.

 

Det virker som dere har en spesiell relasjon.

– Ja. Mamma sier alltid ”Nei, hvorfor kjøpte du en sånn, hva skal du med den?” Mens pappa heier på meg. Han sier f.eks.: ”Det er bedre med en interesse enn å drive rundt på byen.” Haha!

– Han har alltid sagt ”ta vare på tingene og se verdien i dem” – og det har jo alltid vært bra. Det har hengt med siden den første mopeden.

 

Hvilken moped var det?

– En Honda MT5. Jeg fikk kjøpe den nesten et år før jeg kunne kjøre den, og trodde at jeg skulle kunne lure pappa. Men det kunne jeg ikke. Han satte den helt innerst i garasjen – bak MG-en – og låste den fast til en snøplog med en kjetting, haha.

 

Oi!

– Ja, jeg fikk ikke ta den frem før den dagen jeg fylte 15. Da kunne jeg også kvittere ut nøkkelen. Jo, pappa hadde kjørt både bil og annet før han fikk førekort. Moren hans, min farmor, hadde et drosjefirma så han flyttet biler da han var veldig ung. Men jeg skulle altså ikke få gjøre det samme. Han hadde visst blir tatt av politiet en gang.

 

Sterkt av ham å stå på sitt!

– Ja. Forbanna gubbe, haha.

– Jeg fikk ikke trimme mopeden heller. Så det eneste jeg kunne gjøre var å sørge for at alt var i topp stand. På en moped blir det avleiringer i eksosrøret og det gjør at den mister effekt. Så jeg fjernet sot på mopeden kanskje annenhver uke – tok av eksosrøret, varmet det opp og skrapte ut sot. Jeg passet på å kjøre bare på de beste oljene. Alt for at mopeden skulle gå så fort som mulig selv om den ikke var trimmet.

– En gang fikk jeg kjøpt en moped som allerede var trimmet, og jeg trodde at faren min ikke skulle finne ut av det. Men da jeg stod ute i oppkjørselen til garasjen og gasset litt, sa han bare ”Skru på igjen de originale delene” og gikk inn.

 

Og da gjorde du det?

– Jeg solgte den, haha.

 

Faren din virker streng, men rettferdig.

– Ja, det gjorde jo at man forstod tingenes verdi. Jeg hadde ikke hatt penger til å kjøpe mopeden selv – jeg måtte mase på pappa til jeg fikk den. Men da fikk jeg også et gjeldsbrev på det samme beløpet, som viste at det var dette jeg skyldte ham. Så mens kameratene mine slengte mopedene fra seg i buskene ved skolen eller stod og ”burnet” og ødela tingene, så pusset jeg og sørget for at tingene beholdt sin verdi. En god lærdom.

 

Hva var din første egne bil?

– Saab V4 96. Orkidéhvit … pappa sveiset støtdemperfestene og lakkerte den slik at den så fin ut. Jeg hadde den et års tid. Årsmodell -75. Det er mange 75-modeller, det er min vanligste årsmodell for biler. Jeg vet ikke helt hvorfor det har blitt slik. De var vel vanligst da jeg vokste opp, noen år gamle, så jeg fikk vel en forkjærlighet for dem.

 

Du mekket selv?

– Ja, på den tiden var det ”learning by doing”. Prøve, mislykkes og så gjøre det rett.

– Senere begynte det med å finne fine biler. Jeg fant en del gjennom pappa. Det kom gjerne folk til verkstedet og ville at han skulle ta vare på en bil. På den måten fikk jeg tak i en oransje Opel Ascona A Rally, med automatkasse, som en dame hadde hatt siden den var ny. En slik bil er det knapt mulig å finne i dag, og enda mindre med automatgir.

Opel Ascona Rally?

– 1,9 SR, Sport Rally. 75-modell. God stand, hadde bare gått 60 000 km. Jeg vet ikke om hun hadde byttet forgasser på den, for den gikk ikke fortere enn 75. Til tross for at det var en Rally. Den var virkelig damekjørt.

 

Var det ikke mulig å gjøre noe med det?

– Jo, jeg byttet forgasser … og kjørte i stykker motoren. Den var nok ikke vant med en ungdommelig kjørestil.

 

Hvor lenge hadde du den bilen?

– Ganske lenge. Jeg solgte den i 1995, men vet faktisk ikke helt hvorfor.

– Da kjørte jeg Renault 4, av økonomiske grunner. Forferdelig å kjøre med om vinteren. Så lenge den var i gang, fantes det varme, men i samme sekund som du slo av motoren var det bare å skrape rutene. Jeg la ekstra isolasjon under gummimattene – og syntes etterpå at det ikke gikk an å kjøre med den, for den ble så treg. Men det var jo bare fordi isolasjonen var så tykk at en tredjedel av gasspedalens bevegelse hadde forsvunnet! Jeg måtte ta ut igjen isolasjonen slik at det gikk an å tråkke pedalen i bunn.

– På denne tiden kjøpte jeg min første Pacer, samtidig som jeg hadde ulike Renault 4. En enorm kontrast. Fra en 1,51 meter smal Renault der man nesten sitter oppå hverandre, til Paceren som er rundt 2 meter bred …

 

Og slik fortsatte det altså med biler?

– Ja. Jeg har vel hatt ti Renault 4 i ulik stand. Det var biler som jeg kjøpte som objekter, som var bortimot ferdige. Så reparerte jeg og pusset de opp. Jeg vil jo at de skal overleve, så jeg bruker en masse tid, energi og penger … Senere lar jeg dem gå videre fordi jeg ikke orker mer, og så finner jeg en til som jeg tror er enda finere. Og så bruker jeg masse tid, energi og penger igjen …

 

Mekkingen da. Har det alltid vært moro?

– Ja. De første minnene jeg har av å mekke med bil er fra før jeg fikk førerkort. Jeg hjalp min bror med å bytte bremsebelegg på hans Fiat Ritmo, hjemme i garasjeoppkjørselen. Da var jeg 13 år, kanskje.

– Som takk for det skulle jeg få kjøre bilen rundt området. Det var en hemmelig avtale mellom oss to. Så jeg var litt ivrig den gangen – byttet bremsebelegg, rygget ut bilen og kjørte nedover gaten. Kjørte vel ganske fort, og så sluttet gaten bare med skog. Store furuer. Og jeg hadde glemt å tråkke på bremsen for å pumpe tilbake belegget, trykke dem sammen. Og det første som skjer når jeg kommer ned der og skal bremse, er at pedalen går rett i gulvet … Jeg bevarte fatningen og fikk stoppet bilen – men der lærte jeg en hel del. Etterpå tenkte jeg alltid: ”OK, ta det med ro, ikke vær så ivrig i mekkingen. Har jeg gjort alt? Har jeg fjernet alle verktøy, er alt i orden?” Rolig og metodisk.

– Mange ganger har jeg løst problemer uten å vite hva jeg egentlig har gjort. Det er den klassiske ”skru fra hverandre og sette sammen igjen”. Hva gjorde jeg? Jeg fant ingen feil, men nå funker det.

 

Når begynte du å tenke på mekkingen som en mulig jobb?

– Det var egentlig en tilfeldighet. Jeg fikk jobb i butikken der pappa hadde handlet deler i en rekke år. Mekonomen i Östberga, 1994, rett etter militærtjenesten.

 

Verksted?

– Nei, det var butikk. Det gjorde meg enda mer interessert, nå hadde jeg jo tilgang til alt. Nå fikk jeg helt plutselig montere den heftigste bilstereoen, bytte pærene, oppgradere …

 

Du var 20 år og hadde en … Renault 4, tipper jeg?

– Ja, og jeg hadde fortsatt min Opel Ascona.

 

Hvilken bil fikk dra nytte av alle de nye kunnskapene?

– Jeg gikk løs på alle jeg hadde. Omtrent halve lønnen gikk til bildeler. Jeg hadde til og med en konto, der jeg fikk notere det i en perm, legge inn kvitteringene og betale alt litt etter litt. Så det var veldig bra å ha meg som ansatt.

 

Har du gjort noen reiser med bilene dine? Rundt jorden med Renault 4-en kanskje?

– Nei, men jeg dro opp til Sundsvall og halvveis til Östersund på hyttetur flere ganger. En gang da jeg skulle dra på hytta, stod det en haiker på veien ut fra Stockholm. Men jeg tenkte at jeg ikke skulle utsette ham for Renault 4-en, så jeg kjørte forbi. Da jeg senere kom opp til Sundsvall stod den samme haikeren der, og på skiltet stod det ”Östersund”. Jeg stoppet, det var jo tross alt andre gangen, og han hoppet inn. Men han så litt sjokkert ut og satt og så seg rundt, på meg og på bilen, og så sa han: ”Det er jo helt utrolig! Jeg kjenner igjen bilen – du kjørte jo forbi meg i Stockholm. Og rett etter at du hadde passert, fikk jeg sitte på med en ny BMW. Sjåføren kjørte som en gærning – jeg var redd hele veien opp til Sundsvall. Vet du hvor lenge jeg måtte stå og vente på deg i Sundsvall?! Omtrent 45 sekunder. Hvordan kan du allerede være her?”

– Den Renault 4-en gikk bra. Men til slutt ble det hull i et stempel, da jeg var oppe i Sundsvall. Det ble døden for den.

 

Finnes det visse biler som du savner?

– Absolutt! Det har jeg etter pappa. Jeg vet at han gremmer seg over biler som han har solgt. Han hadde en gammal Pontiac der det ble bulker på panseret etter et snøras, og kameratene hans ertet ham for de bulkene. Da solgte han den, og siden angret han … Jeg har forsket litt på pappas gamle biler, hvilke som lever og hvilke som ikke gjør det. Jeg har hatt lyst til å kjøpe dem tilbake. Blant annet den der Pontiacen.

 

Den finnes fortsatt?

– Ja, men ofte er det jo slik at de man husker som fine, er vrak når man finner dem igjen.

 

Hvilken bil er favoritten din blant alle biler du har hatt?

– Den jeg har hatt lengst, er en irrgrønn Renault 4. Den har jeg hatt siden 1999.

 

Er det en … 75-modell?

– Så klart. Den kjøpte jeg av en dame som var allergisk mot elektrisitet. Og da kjøpte jeg også mitt gamle hus, det var i samme område. Lang historie. Bilen hadde i alle fall gått 40 000 km, nå har den gått 80 000. Den kommer jeg aldri til å gi fra meg.

 

Hvilken bil angrer du mest på at du kvittet deg med?

– Det er nok min gamle, røde Pacer. Den var så fin da, hadde jeg fått bevare den hadde den vært kjempekul å ha.

 

75-modell?

– Ja. AMC Pacer X. Det ble solgt bare drøyt 200 slike i Sverige, og jeg har eid fem av dem. Til helt nylig eide jeg tre. Jeg vet ikke hvor mange som finnes igjen, men det er nok bare rundt 30 biler som ruller fortsatt.

 

Hvorfor kvittet du deg med den?

– Det var en direktør i et plateselskap som gikk forbi Paceren min på byen. Han fant ut hvem som eide den og så ringte han. Han ville kjøpe bilen og jeg svarte at den ikke var til salgs. Men han ringte nesten annenhver dag og tilbød meg mer og mer penger. Til slutt kunne jeg ikke la være – jeg bodde i Rågsved, jobbet i Östberga og tanket for en hundrings hver dag for å kjøre den strekningen … Så jeg tenkte ”Nei, jeg selger den.” Og siden fortsatte jeg å kjøre Renault 4.

– Men Paceren var i kjempefin stand. Jeg så den på byen med artister som Dr Alban og andre som satt i den. Og etter det stod den på Moderna Muséet i en utstilling om fart.

– Men økonomien ved å kjøre den hver dag … Nei. Og det er jo egentlig en ordentlig drittbil. Den var mislykket helt fra begynnelsen og den har ikke blitt bedre med årene. Alt går i stykker.

 

Men likevel populære ettersom folk vil ha dem?

– Ja, de er så stygge at de er annerledes. De ligner ikke på noe annet. Leker man med den i Photoshop, kan den se ut som en Porsche 928 – men da skal man ha veldig god fantasi …

– Den skulle være verdens første brede, lille bil. Oppleves som en fullsize, stor amerikaner, men man kuttet ned på lengden for at den skulle bli rimeligere og bruke mindre bensin. Men alt mislyktes, den ble bare rar. Da den kom på markedet i USA, var den sykt hipp! Omtalt i alle magasiner, solgte kjempebra, men da den kom til Sverige var den allerede død.

– Paceren var kjent for at høyredøren var en desimeter lavere enn venstredøren. For at det skulle være lettere å stige inn i baksetet, men det fantes jo biler som hadde fire dører og var mye mer praktiske. Nei, Paceren er en helt udugelig bil, men fantastisk design og tanke. De ville gjøre så mye … men det ble ingenting.

 

Men du liker den.

– Jeg liker ikke å møte meg selv når jeg er ute og kjører. Jeg vil ha en bil som ingen andre har. Min elbil Renault Twizy stikker seg også ut. Og det blir færre og færre av Renault 4 – selv om jeg husker hvor vanlige de var da jeg var liten. Når en forsvant i bakspeilet, så dukket neste opp lengre fremme, så vanlige var de. Den gangen. Men en eller annen gang på 1990-tallet forsvant alle. De rustet i stykker når ingen tok vare på dem. En Renault 4 kostet jo bare 10 000 kroner ny og ble kjørt mye. Jeg husker at folk kom inn til pappa med bilene da de gått flere tusen mil og sa ”Den starter ikke” – og så var bilen helt tom for olje. ”Må man fylle på det?!” Det var en bil som alle hadde råd til, men som ingen brydde seg om. De kjøpte en ny i stedet.

– Renault 4 var en mye mer anvendbar bil enn for eksempel Folkevognen. Den hadde jo fire dører, en bakluke, veldig lett å laste, tok seg frem, kostet ingenting, ordentlig varme … Den var fiffig. Enkelt oppbygd. Jeg skulle ønske at det fantes en slik bil i dag.

 

Dårligste bilen du har hatt? Som du har kjøpt, men senere tenkt ”nei, hva er dette?”

– Egentlig er det jo Pacer. Selv på den første jeg hadde, gikk alt i stykker. Den slukte bensin, den startet ikke …

 

Men har du skaffet deg en bil som du ikke har følt noe for?

– Jeg ble tilbudt å kjøpe en Citroen BX19 av en kamerat. Jeg var livredd for de der bilene, kompliserte med sin hydraulikk, så jeg takket nei. Men da sa han at jeg skulle få den for 300 kroner. ”Kom med dritten da”, sa jeg, men på en eller annen måte visste jeg at den kom til å gå i stykker. Og dagen etter da jeg kom ut, var det en pøl med hydraulikkolje under den …

– Nei, det var en grusom bil. Men den hadde et partytriks – man kunne senke den ned slik at den så ut som en sportsbil. Når man så kjørte opp på siden av en jente, heiste man opp bilen for å vekke oppsikt … Men da så den jo helt horribel ut.

 

Hvilken bil er ditt største renoveringsobjekt?

– Minien min. Austin Mini. Den har ikke vært besiktiget siden 2000, men den starter og går. Den reddet jeg fra en snøfonn hos en gammel nabo.

 

Tør jeg spørre om årsmodellen?

– 1973. Man må våge å prøve noe nytt!

 

Har du en drømmebil? Du får ikke si Pacer.

– Tesla. En firedørs familiesedan. Elektrisk. Jeg har jo begynt med min lille Renault Twizy, og det føles veldig rett. Når man vrir om nøkkelen i Twizyen, så hører man ingenting, og så kjører jeg åtte mil uten å slippe ut noe i luften … Så, Teslaen er en drømmebil. Det er vel den mest utviklede elbilen i dag, man kan kjøre 40 mil på en lading. Jeg har bestilt prøvekjøring …

 

Jaha!

– Men jeg har ikke råd til å kjøpe en. Den koster omtrent en million. Men en dag blir den jo også brukt …

 

Men der blir det jo ikke mye mekking, eller?

– Nei, det blir nok mest å stelle godt med den. Kanskje bytte bremser og sånt.

 

Er det ikke litt uvanlig – at en mekkenerd og superekspert som du brenner for elbiler?

– Ha, det er kanskje derfor. Man har holdt på så mye med skruingen at man tenker at dette med elbiler likevel er løsningen.

– Samtidig kan de gamle bilene, sånne som har stått i 20 år, få i seg litt bensin og deretter hoppe i gang og funke. Elbilen min stod en vinter og etter det startet den ikke … Da blir man jo litt brydd. Man kan jo ikke engang koble ut håndbremsen hvis det ikke finnes strøm i bilen … Det er bekymringer med de bilene også – så jeg kommer sikkert til å få mekke. Løse nye problemer. Men elbiler er likevel fremtidens melodi.

– Jeg liker å teste nye teknikker, bli kjent med dem. Jeg har hatt hybriden Prius også. Men hvis det blir verdenskrig eller stråling fra rommet slik at alt blir utslått – da vet jeg at Renault 4-en i alle fall kommer til å starte. Den kan jeg også reparere uansett hva som skjer, med verktøy som ikke krever strøm eller datamaskin.

 

Du gir mange tips i Mekonomens instruksjonsfilmer.

– Ja, og det meste bygger jo på det jeg har lært meg i årenes løp. Jeg hadde en Renault 4 som var avkortet og ombygd til cab. 6-voltsbatteri, startmotoren funket aldri ordentlig. Så den parkerte jeg alltid i nedoverbakke slik at jeg kunne rulle den i gang. Men den kunne sveives i gang også! Jeg husker da jeg parkerte den inne i byen, i nedoverbakke like ved grensen til parkeringsforbud. Likevel var det noen som parkerte foran meg. Og da kunne jeg jo ikke rulle i gang, så jeg måtte sveive den i gang – like ved en uteservering. På med tenningen, i med startsveiven gjennom støtfangeren der foran og deretter sveive rundt. Det hørtes forferdelig ut! Dessuten startet den ikke på første forsøk, så folk på uteserveringen begynte å lure på hva jeg holdt på med. På det andre forsøket startet bilen og gjestene på uteserveringen ga stående hyllest for fyren som ”sveivet i gang sin cabriolet”.

– Jeg klarte til slutt å stille inn alt helt rett slik at jeg kunne ”kicke” den i gang. Bare sette i startsveiven og tråkke den ned den med foten så startet bilen. Og det er jo slik jeg vil gjøre ting, forbedre og forfine for at det skal bli enklere.

Magnus Blommé - en äkta expert

Magnus Blommé

Alder: 41 år.

Stilling: Jobber som salgsleder, forretnings­rådgiver, B2B-ansvarlig hos Mekonomen. Er dessuten bedriftens bilekspert og kan ses i de fleste av Mekonomens instruksjonsfilmer.

Kan: Det meste om gamle og nye biler, og er en mester i mekkingens edle kunst.

 

Biler i reportasjen

• Morris Minor Pick-up, 1959

• Renault Twizy ZE (Zero Emission), 2013

• Renault 4L, 1976 (har også en 75-modell)

• AMC Pacer X, 1975

• VW 1303S, 1973

• Austin Mini, 1973

• Morris Minor Pick-up (grønn), 1965

Quiz - Hva kan du om Tesla?

Den amerikanske bilprodusenten har blitt veldig populær. Hva vet du om Tesla? Test!

Tenk på hunden, bilen kan bli farlig varm i solen

Varmen i en parkert bil kan bli livsfarlig for et husdyr. De fleste vet det, men likevel blir dyr satt igjen i bilen.

Irriterer du noen i trafikken?

Husk at du ved å legge bort dine uvaner kan bidra til en hyggeligere biltur, både for deg og medtrafikanter.

Gjør det vanskelig for tyven – slik gjør du

Når du har ferie jobber tyvene på spreng. Her er gode tips til hvordan du kan beskytte bilen.

Slik gir du felgene et lenger liv

Stilige felger gjør en forskjell! Slik tar du vare på felgene.

Solen sliter på lakken, beskytt den!

Ta vare på bilen i sola. Slik beskytter du den.

Slik blir du kvitt insektene på bilen din

Velg riktig middel så er de lettere å få bort!

Mekonomen tv

Slik får du bilen klar for sommeren

Mekonomen tv

Slik blir du proff til å rygge med tilhenger

Quiz - Kjenner du igjen baklysene?

Quiz for eksperter. Kan du identifisere bilmodellen ved å bare se på et baklys? Test deg selv!

Mekonomen tv

Slik reparerer du en liten lakkskade

Mekonomen tv

Punktering? Tenk på dette for din sikkerhet!

Advarsel: Så raskt kan du blir lurt ved bilsalg

Her er 15 tips for å unngå å bli lurt av svindlere.

Slik gjør du bilen din klar for sommeren

Triksene som gjør din bil vårfin. Her er våre beste tips på hva du bør gjøre.

Undersøkelse: Så mange prater med sine biler

Overraskende mange døper også sin rullende samtalepartner.

På tide med et iskaldt oppdrag

Iskaldt oppdrag

Hold hodet kaldt. Slik får du hjelp med klimaanlegget i bilen din før sommervarmen slår til.

Her er bilene som imponerer naboen

Noen biler er mer imponerende enn andre. Hvilket bilmerke tror du er den hotteste?

Ikke glem vårkontrollen

Ta en grundig sjekk av tilhenger eller campingvognen så slipper du problemer som kan oppstå i sommer.

Innsiden er også viktig - slik rengjør du møbeltrekket

Enkelt å få et bra resultat. Slik frisker du opp innredningen i bilen din.

Test deg selv– er du en ekte ragger?

Musikk, fest og gromme biler! Test deg selv, hva vet du egentlig om dette bilmiljøet?

Støtdempere er viktigere enn du kanskje tror

En viktig sikkerhetsdetalj som sjelden kontrolleres, hvordan er egentlig støtdemperne på din bil?

10 ting du må vite om lagring av vinterdekk

Slik kan du øke livslengden og unngå at de skades under sommeren.

Slik bruker du de ulike bilpleiemidlene

Det finnes 100-talls ulike flasker i butikken. Slik bruker du de når du skal gjøre bilen vårfin.

Slik får du toppmoderne funksjoner i din gamle bil

Enklere billiv. Snart er også digitale tjenester tilgjengelig for deg som ikke kjører en splitter ny bil.

10 detaljer som kan øke verdien på din bruktbil

Enkle tips kan gi bedre betalt. Det kan være snakk om ekstra tusenlapper når du skal selge bilen.

Fylt feil? Det kan koste deg tusenlapper

Dette gjør du for å beskytte deg mot feilfylling – eller i alle fall minimere skaden.

Hva vet du om amerikanerne?

Mange har blitt ikoner – og andre har blitt hånet. Har du kontroll på de amerikanske bilene?

Slik får du bilen til å lukte godt

Hjelp, bilen stinker! Ta det med ro, slik blir du kvitt uønsket lukt.

Heftig utstyr som gjør bilen din mer moderne

Det meste er mulig å ettermontere. Og det er ofte billigere og enklere enn du tror.

OBS: Bilens bremser kan være dårligere enn du tror

Vi gir deg tipsene til hvordan du kan sjekke bremsene.

Stor undersøkelse: Ikke sikrere med firehjulsdrift

Ikke overvurder teknikken. Firehjulsdrevne biler er involert i flere høyhastighetsulykker, viser en studie.

”Gi full gass på tomgang når motoren er kald"

Hvor dum kan man egentlig bli? Her er de dårligste rådene bileiere noensinne har fått.

Rot i bilen kan være både farlig og irriterende

Unngå kaos. Her er de beste tipsene som hjelper deg å holde orden i kupeen.

Test deg selv – Kan du politiets trafikktegn?

Kommunikasjon i trafikken. Vet du hva du skal gjøre når du ser tegnene?

Test - Hva vet du om Saab?

Bilprodusenten har lagt ned produksjonen. Men bilene finnes fortsatt. Har du kontroll på de?

Så mye koster egentlig din bil

Ekspertenes tips. Slik reduserer du bilkostnadene og får penger overs til annet.

Slik forbereder du deg til langturen

Riktig utstyr kan bli redningen om noe går feil på langtur. Her er ekspertens beste tips for at du skal  komme deg trygt frem.

Forskerne advarer: Så mye slipper bilen ut når den er kald

Forskning viser at kaldstart er en alvorligere miljøtrussel enn man tidligere anslo.

Viltulykker - Dette gjør du om uhellet er ute

Ca. 6000 vilt blir årlig skadet og drept i trafikken. Vet du hva du gjør om uhellet er ute?

Vinterværet kan gå hardt utover ditt bilbatteri

Derfor risikerer du å bli stående når temperaturen synker.

Nå er det bevist: Din partner er en bedre bilfører enn deg

Er det som regel du som kjører bilen når dere skal på langtur? Del rattet med din partner neste gang!

Slik unngår du dugg på rutene – Få tipsene

Irriterende og farlig. Her er de beste tipsene på hvordan du blir kvitt vinterens største plage.

10 biler som kan bli framtidens klassikere

Kan disse blir verdifulle samlerobjekt? Her er modellene du kanskje skal beholde.

Slik sørger du for å kunne lytte til DAB-radio

I Norge starter slukking av FM-nettet. Men stereoanlegget i bilen din blir ikke verdiløst.

Mer lasteplass? Her er de beste tipsene

Man trenger ikke å ha en kjempestor bil for å få med seg mye bagasje. Her er hemmelighetene.

10 smarte produkter som tar deg gjennom vinteren

Smarte produkter som gjør det lettere i vinter, eller fine julegaver til noen du er glad i.

Stopp rusten – slik beskytter du bilen din i vinter

Salt og smuss angriper metallet og det kan starte å ruste. Slik stopper du angrepene.

Sjekk – har du en veteranbil?

Tiden går fort! Mange relativt moderne bilmodeller regnes nå som veteranbiler. Har din bil blitt pensjonist?

Forskere: Din oppførsel i trafikken kan smitte andre

En liten gest av vennlighet kan spape en dominoeffekt som gjør hele trafikkmiljøet tryggere og mer behagelig viser en undersøkelse.

OBS- dine lys kan være dårligere enn du tror

Det kan være lurt å merke seg at lysene mattes ned, man opplever kanskje ikke at man har så dårlig lys som man faktisk har.

Enklere billiv – så bra er de nye kupévarmerne

Det er ingen som liker å fryse i bilen. Derfor er det en god investering å kjøpe kupévarmer. Men vet du hvilken du skal velge?

Mekonomens bilskole, del 1

Slik fungerer en bilmotor

Derfor en det viktig med jevnlig service på bilen din.

Må jeg ha nærlys eller holder det med kjørelys?

Og hvordan er det så med baklyset? Vi forklarer her riktig bruk av lys på bil.

Tilgriset barn? Slik beskytter du interiøret

Barn er herlige skapninger! Men når de skitner til bilen er det ikke alltid like morsomt lenger…

Snart er vinteren her...

Nye dekk? Les dekknyhetene her

På tide å bytte? Eksperten forteller om hvordan ny teknikk har gjort vinterdekkene bedre.

Skal du selge din bil? Så enkelt får du bedre betalt!

Slik gjør du et bedre bruktbilsalg. Her er enkle og viktige tips.

10 biler du ikke har sett på lenge

Bli med på en nostalgisk reise.

Bil og garanti – hvordan forholder man seg til dette

Skal du kjøpe deg en helt ny bil, eller kanskje en nyere bruktbil? Vet du hvilke garantier som gjelder?

Bilvaskerens skrekk

Noen tar vare på bilene sine, mens andre bryr seg ikke. Her er ting som er funnet i bilene.

Tenk på dette når du har kjæledyr i bilen

Ditt kjæledyr er som et familiemedlem.  Og selvfølgelig vil du sørge for at den firbente venn er sikret– også i bilen?

Fra vrak til kjørbar bil – 12 enkle steg

Har du et bilvrak hjemme som du gjerne vil få liv i? Følg  Magnus Blommés 12 steg.

Alt du trenger å vite om automatvask

Automatvask er enkle og smidige. Men hvor bra er de egentlig for bilen og miljøet?

Her er den beste bilmusikken i sommer

Bilmusikk er herlig uansett hvor du skal kjøre. Her er spillelistene som gjør bilturen bedre.

Slik holder du barna glade under bilturen

En biltur med barna kan være utfordrende. Slik får du alle godt humør.

Slik redder kjøleboksen ferien din

Bruk kjøleboksen for å kjøle ned drikke og mat i ferien.  Dette er tilfellene når du virkelig trenger en kjøleboks i bilen.

Quiz - Hvordan kjøre i rundkjøringer

Det finnes ikke særkilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. De reglene som gjelder ellers, må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring. Har du kontroll på reglene? Ta vår test.

Slik får du orden i garasjen

Våger du knapt å åpne garasjedøren i frykt for at alt skal ramle ut?

Slik velger du riktig motorolje

Det finnes mange typer oljer med ulike egenskaper å velge mellom. Her forklarer vi hvordan du velger riktig motorolje til bilen din.

Har du kontroll på trafikkskiltene?

Sjekk dine kunnskaper på trafikkskilt her. Svar på spørsmålene og sjekk hvor mange poeng du får!

Slik beskytter du barna i trafikken

Barn som er ute i trafikken lever farlig, spesielt nå når det er mørkere ute. Du kan med enkle midler gjøre det sikrere for barna.

Test: Hvilken bil er du?

Opel, BMW eller Volvo. Ta vår test og finn ut hvilken bil du egentlig er.

Slik velger kvinner og menn bil - og det er ikke som du tror

Menn lar følelsene styre når de kjøper ny bil og kvinner bruker hjernen. Det viser avslørende undersøkelse.

Hva sier fargen på bilen om deg?

Hvilken farge du velger på bilen din kan avsløre hvem du vil være og hvordan du oppfattes som bilfører.

Campingvogn/bobil – hva passer deg?

Campingvogn eller bobil?
Sjekk her hva som passer deg best.

Slik skal du IKKE vaske bilen

Her er de vanligste feilene som kan oppstå når du vasker bilen – og de beste tipsene på hvordan du løser dem.

Skal du vinterlagre din bil? Dette bør du tenke på

Campingvogn, bobil og sommerbil – slik beskytter du de under vinterdvalen.

Dette skal du gjøre når du ser blålys i bakspeilet

Sirenene uler bak deg og du ser blålysene i bakspeilet. Hjelp! Hva skal du gjøre? Se filmklipp fra politiet som viser hvordan du skal slippe frem et utrykningskjøretøy.

Mekanikere som trygger fremtiden til din bil

Mekonomen starter utdannelse for å garantere service og reparasjoner i toppklasse.

Slik pakker du sommerutstyret optimalt – og får mer plass i bilen

Sykler, soveposer, håndduker og redningsvester. Pakk sommerutstyret smart –  og få mer plass i bilen.

Hei Mekonom - Christian Gren

Mekonomen er til for å gi alle et enklere billiv – noe som krever mange kunnskapsrike medarbeidere. Cristian Gren er en av de.

– De fleste kunder som går ut av døren her er fornøyde, sier den 38-årige plassjefen hos Mekonomen i Trollhättan.

 

Dyrbar last

Bakovervendt kampanje fra Trygg Trafikk

En landsomfattende kontroll gjennomført av politiet i samarbeid med Trygg Trafikk og If Skadeforsikring viser at 53 prosent av alle barn mellom 1 og 3 år sitter bakovervendt i bil.

Rekordresultat for norsk barnesete

ADAC og ICRT har gjennomført en stor europeisk barnesetetest. 28 modeller fordelt på ulike grupper ble testet og iZi Kid X2 i-Size og  iZi Modular kommer meget godt ut.  iZi Kid X2 i-Size ble presentert som testvinner i gruppen 1-4 år.

Quiz – Hva betyr teksten på dekkene?

Skjønner du hva teksten på dekkene står for? Test dine dekk-kunnskaper her.

Farlig å kjøre for lenge på vinterdekk

Mange bilister kjører med vinterdekk selv på sommeren – til tross for at det er direkte farlig. Mekonomens ekspert forklarer hvorfor.

På tide å ta frem sommerbilen – tenk på dette

Å ta frem sommerbilen høres nok fristende ut allerede nå. Men det er flere ting du bør se over før du kjører avgårde.

Slik får du bilen til å skinne på innsiden

Ta en vårvask av bilen innvendig – 9 enkle trinn. Etterpå lukter bilen din som ny.

Wax on, wax off – gjør Karate Kid det riktig?

Da er tiden inne for å vokse bilen – få den til å skinne i vårlyset. Er det ”wax on, wax off” som gjelder – som i Karate Kid filmen? Mekonomens ekspert har svaret.

Slik får du skinnende bil etter vinteren - i 7 trinn

Her er 7 typer av bilførere

I følge en britisk sosialpsykolog finns det 7 ulike typer av bilførere. Du har sikkert møtt de fleste og er antageligvis en av dem selv.

Slik reparerer du lakkskaden

Mange lakkskader kan du fikse selv. Slik gjør du – steg for steg. Og vent ikke for lenge, skaden kan bli værre og påvirke verdien på bilen.

Slik beskytter du deg mot vårens trafikkfarer

Våren fører ikke bare med seg lysere dager – den fører også med seg trafikkfarer. Slik unngår du de største farene.

Dekkbytte – Her er datoene som gjelder

Når må jeg bytte dekk? Vi forklarer her begrepene og gir dere datoer og regler for vinter- og sommerdekksbytte.

Tenk på dette når du kjøper sommerdekk

Det er vår i luften og det er på tide å kjøpe sommerdekk. Det er flere viktige ting å tenke på før du bytter dekk på bilen din.

Dette betyr dekkmerkingen

Det er en del tall og bokstaver på dekkene og deres kjøpsinformasjon. Her forklarer vi merkingen!

Vinteren sliter - ta en vårkontroll av bilen

Måneder med kjøring på isete og saltede veier sliter på bilen. Slik forbereder du bilen din for våren.

9 biltips som gjør billivet enklere på vinteren

Vinteren kan gjøre hverdagen vanskelig for bileiere. Men her er 9 smarte tips og triks for å hjelpe deg og din bil til å overleve gjennom vinteren.

Speilblank hålke – slik oppdager du den

Vask bilen på vinteren – slik gjør du

Med vinteren kommer minusgrader, is og snø. Det er ikke alltid vi kobler det med å vaske bilen.

Sikrere kjøring i vinter - med riktig utstyr

Vintermånedene innebærer belastinger både på bil og bileiere. Daniel Strandberg har tips for et sikrere billiv. “Ta det med ro i trafikken. Og pakk refleksvest, teppe og varmelampe.”

17 vintertips for et enklere og tryggere billiv

Med vinteren kommer snø og is som kan gjøre tilværelsen for deg og bilen svært vanskelig. Men det finnes måter å unngå årstidens overraskelser…

Her er det beste barnesete - test

Bare et barnesete får høyeste karakter i Folksams store test – BeSafe iZi Plus.

Vanligste former for biltyverier – slik beskytter du deg

3 av 4 biler blir stjålet med nøkkelen. Her er 5 tips om hvordan du kan beskytte deg på best mulig måte.

7 gavetips til Valentinsdagen

Husk å gi din bil litt kjærlighet på Valentinsdagen. Her er 7 gavetips til bilen.

Slik velger du riktig batterilader

Med de moderne og smarte laderne har det blitt enklere å velge riktig batterilader.

Slik finner du riktig barnesete til bilen – guide

”En jungel”. Slik beskriver ofte småbarnsforeldre utvalget når de er på jakt etter det perfekte barnesetet.

Stor guide – velg riktig takboks

Takboks til bilen er en god løsning for å utvide lastekapasiteten. Men hvilken takboks er best?

"Jo nyere bil jo oftere bør du lade batteriet"

Det høres kanskje rart ut å lade batteriet til nye biler. Men det er faktisk veldig viktig – spesielt på vinteren.

Slik pakker du riktig til påskeferien

Pakk riktig til påskeferien så blir reisen både mer behagelig og tryggere. Her er noen enkle tips.

Quiz – Har du kontroll på reservedelene?

Nå kan du teste dine kunnskaper om reservedeler!

Lysskolen

6 trinn mot bedre lys fra frontlyktene

Nesten halvparten av alle trafikkulykker skjer ved kjøring i mørke – ofte på grunn av dårlig belysning.

Piggdekk eller piggfrie vinterdekk – hva er rett valg?

Nå må vinterdekkene på. Og hvis de er slitte eller gamle, bør du kjøpe nye.

Bilpleie – bedre lakk gir bilen høyere verdi

Høsten og vinteren står for døren – og da gjelder det å ta vare på bilen på best mulige måte.

Hjemme hos en ekte bilekspert

Fra bensinmonster til elbildrømmer

Møt bilgeniet Magnus Blommé – eksperten med så mange bilhistorier og biler at når du tror at du har sett og hørt alt, så har han en til rundt hjørnet.

12 ting du ikke visste om bilferie i utlandet

Å ta med seg pass og førerkort på bilferien til utlandet, er en selvfølge. Men her har du 12 andre ting som du antakeligvis ikke er klar over.

Guide – dypdykk i motorolje

Hva gjør egentlig motoroljen i bilen din, og er dyrest virkelig best? Mekonomens ekspert forklarer deg alt om motorolje.

Surf sikkert i bilen med rett holder til nettbrettet

Å finne rett nettbrettholder til iPad-en i bilen er et sikkerhetsspørsmål. Her tipser Mekonomens ekspert om ulike holdere.

8 carhacks – tips og triks i bilverdenen

Må du alltid tenke etter hvor tanklokket sitter når du ruller inn på bensinstasjonen? Her får du hjelp – takket være 8 fiffige carhacks!

STOR GUIDE

Finn riktig sykkelstativ

Kombinasjonen bil og sykkel er uslåelig hvis du vil nå nye naturopplevelser. Men utvalget av sykkelstativ er stort.

Her er de 5 beste kartappene

Kartappene er populære og det blir stadig flere av dem. For at du ikke skal gå deg vill i utvalget har vi listet de 5 beste kartappene.

8 tips om hvordan du kjører mer miljøvennlig

Å velge å kjøre bil på en måte som skåner både miljøet og ens egen lommebok – det høres ut som en utmerket løsning.

23 must før bilferien – den ultimate sjekklisten

Bilferie – når reisen er minst like viktig som målet. Og med litt forberedelser kan bilturen faktisk bli en fin opplevelse for alle.

31 ting å tenke på før du kjøper bruktbil

For at du skal føle deg trygg får du her den ultimate sjekklisten fra Mekonomens ekspert.

Slik får du mest mulig ut av høytrykksvaskeren

Bruker du høytrykksvaskeren bare til å rengjøre bilen? I så fall har du mye å oppdage.

Veien til perfekt lyd i bilen

Før bygde billydelskerne om hele bilen for å skape optimale musikkopplevelser. Nå er de fleste lydanleggene integrert i bildesignen.

BILPLEIESKOLEN

Pleie bilen – tre trinn mot en skinnende bil

Alle vil vel ha en bil som skinner litt ekstra ? Lær 3 trinn for å oppnå en strålende bil.