Et magasin fra Mekonomen

Forskerne advarer: Så mye slipper bilen ut når den er kald

Nesten 50 mils utslipp- på bare 30 sekunder. En amerikansk undersøkelse viser at kaldstart er en betydelig alvorligere miljøtrussel enn man tidligere anslo.
-Teknikken for å senke utslippene fungerer ikke før bilen har blitt varm, sier Conny Palola hos Mekonomen i Hälla.

Det er et forskningsteam fra Universitetet Berkeley, Carnegia Mellon, University of California og MIT som har gjennomført en rekke utslippstester på bil. De testet 25 bensindrevne modeller og kartla hvordan og når bilene slapp ut mest skadelig utslipp. Deres viktigste konklusjon: Kaldstart er farligere for miljøet enn hva man tidligere har anslått.
–    Når motoren er kald så slipper nyere biler ut nesten alle sine utslipp umiddelbart etter at de har startet. Når motoren først er varmet opp kan man kjøre mellom 16 og 48 mil for å slippe ut like mye farlige utslipp som de gjør i løpet av de første 30 sekundene på en kald bil, sier Greg Drozd, miljøforsker på Berkeley.

 

Tenk på miljøet

Å forvarme en bilmotor før start kan bety betydelig miljøbesparelser. Tidligere studier, blant annet fra VTT (den finske statens forskningssentral), viser at et elektrisk bilvarmesystem kan redusere utslippene fra en moderne personbil med opptil 71 prosent under de første 20 minuttene av kjøringen.

 

Studien viser også at drivstofforbruket kan reduseres med opptil 32 prosent under de første 5 minuttene av kjøringen.
–    Bilene har ulike systemer for å senke nivåene av farlige gasser. Men en katalysator eller et partikkelfilter fungerer ikke før de har kommet opp i arbeidstemperatur. Motorstyringen i en moderne bil sørger for at det tilsettes mer drivstoff når motoren er kald, sier Conny Palola, servicerådgiver hos Mekonomen i Hälla.

 

En elektrisk motorvarmer er den beste løsningen for å forvarme en bilmotor, her er mange eksperter enige. Og det finnes ulike varianter, hva som passer akkurat din bil vet våre ansatte hos din nærmeste Mekonomen butikk.
–    Du har to typer motorvarmere som går direkte på kjølevannet; Den ene via motorblokken og den andre via kjøleslangen. Videre fins det kontaktvarmere som monteres utenpå motoren, forteller Conny.

 

I kombinasjon med motorvarmeren velger mange å montere et uttak for kupèvarmer i bilen. Då kan man i tillegg til en forvarmet motor også få en kupé med isfrie ruter.
– Det er fornuftig å investere i en motorvarmer, det reduserer både drivstofforbruket og skadelige utslipp. I tillegg minsker slitasjen på motoren.

 

Men kan virkelig alle biler ha motorvarmer? Fungerer det både på bensin- og dieseldrevne modeller?

– Ja, det er mulig å montere på alle biler som har forbrenningsmotor.

 

Mange har jo dieselvarmer med tidsur i bilene sine. De trenger vel da ingen elektrisk varmer?

–    Det er jo topp å ha en dieselvarmer. Men mange, spesielt de som kjører korte strekninger, får problemer med at batteriene går tomt. Å ha både drivstoff- og elvarmer er det beste. Da kan man jo også velge en fast montert lader slik at batteriet alltid er fulladet, sier Conny Palola.

FAKTA
Navn: Conny Palola
Alder: 34
Bor: Ramnäs
Ansatt: Servicerådgiver