Et magasin fra Mekonomen

Er det på tide å la dine vinterdekk pensjonere seg?

Vinterdekkene dine kan være dårlige enn du tror.
Selv om de ikke har rullet så langt og ser helt nye ut, kan det faktisk være på tide å bytte de.
Her er viktige aldersfaktorer som kan påvirke din sikkerhet.

 

Vinterdekk er en forbruksvare og slites ved bruk. Og når de har rullet på veien en stund blir mønsterdybden mindre med dårligere grep i noen situasjoner som et resultat. Selv piggdekk slites og får dårligere egenskaper ved holke.

 

Dårligere ytelse
Dekkvaliteten forringes også selv om de ikke er i bruk. De eldes og et dekk har en levetid på max ti år. Men aldringen kan gå mye raskere enn det. Ytre faktorer som kjemikalier i smuss på veier, sollys og salt påskynder prosessen. Hvordan dekkene lagres når de ikke er i bruk er også viktig for at dekkene skal beholde sine positive egenskaper så lenge som mulig.

 

Sjekk produksjonsår på dekkene
Det kan være vanskelig å avgjøre hvor gammelt et dekk er. Derfor skal nå alle dekk som selges i EU merkes med informasjon om når de ble produsert.
– Det spiller ingen rolle hvor dyr eller bra bil man har. Det er dekkgrepet som er avgjørende. Merkingen gjør det lettere å avgjøre hvor gammelt et dekk er. For eksempel kan det stå «5014» på siden av dekket, da vet man at det er produsert i uke 50 2014, sier Mekonomens bilekspert Magnus Blommé.

 

Avgjørende på vinterhålke
De fleste kan avgjøre om et dekk begynner å bli slitt eller ikke, spesielt når man sammenligner med et helt nytt dekk. Men å oppdage små sprekker som tyder på at gummien har tørket ut eller å oppdage at materialet har blitt hardere kan være vanskeligere å oppdage. Og dette er faktorer som kan være avgjørende på vinterhålken.
– Det handler om sikkerhet. Hvis du synes det er vanskelig å finne ut av om dine dekk er slitte kan du dra til et Mekonomen verksted. Her kan du få hjelp til å sjekke vinterdekkene sine. Skulle du trenge nytt, vil vi hjelpe deg med å velge riktig og du får en fast pris – montert og klar på bilen din, sier Magnus Blommé.