Et magasin fra Mekonomen

Enklere billiv – så bra er de nye kupévarmerne

Motor- og kupévarmer er bra for bilen, bra for miljøet og bra for deg. Men har du riktig produkt til bilen din? Forskjellen mellom de ulike modellene er store og utviklingen har gått fort de siste årene. – Det handler både om sikkerhet, komfort og om å ta vare på motoren, sier Rolf Kivisalu hos Mekonomen.

Den elektriske motorvarmeren har som oppgave at den skal forvarme motoren før man starter den. Å starte med en forvarmet motor har flere positive effekter som kan bety besparelser for deg som bileier.
– Det er mye bedre for bilen, både med tanke på forbruk og slitasje. Oljen kommer ikke rundt og får smurt skikkelig før motoren er varm. En motorvarmer er derfor en bra investering for å beskytte motoren og øke livslengden på den, sier Rolf Kivisalu.

 

Kombiner med kupévarmer

De fleste velger å kombinere sin motorvarmer med en kupévarmer, en varmevifte som monteres i kupén og som starter en stund før avreise. Med en bra kupévarmer kan man sette seg i en varm bil uansett hvor kaldt det er ute. Og man kan nyte å slippe jobben med å skrape is av bilrutene.

 

Utviklingen har fått fremover

De siste årene har utviklingen av kupévarmere vært stor. En viktig forbedring er at de såkalte rørelementene har blitt byttet ut med mer moderne PTC-elementer. Dette betyr at risikoen for brann nå er minimal om man oppgraderer til en moderne kupévarmer.
De moderne modellene har også blitt betydelig mer effektive, de nye produktene sprer den varme luften i kupén på en måte som de eldre modellene ikke er i nærheten av. Og det er dette som er hemmeligheten bak isfrie ruter og et behagelig klima i bilen.
– Nå har de beste kupévarmerne børsteløs motor som fører luften rundt i hele bilen. De har også blitt mindre, noe som gjør det lettere å montere, sier Rolf Kivisalu.

 

Velger riktig kupévarmer

Du får kupévarmer med ulike effekter, fra ca. 1 000 watt til litt over 2 000 watt. Her gjelder det å tenke på hva man trenger og ikke bare slå til på de kraftigste.
– Man trenger å vite hvor mange ampere det er på strømkursen som skal brukes til motor og kupévarmeren og forsikre seg om at det holder. Mange leilighetskomplekser har bare 6 ampere i uttaket.

 

Plasseringen viktig

Hvordan kupévarmeren plasseres i bilen er minst like viktig som hvor mye effekt den gir. En feilplassert kupévarmer er nesten verdiløs.
– Man må sørge for å få varmen langt bak i bilen, det går ikke bare å legge den på gulvet. Varmeren må vinkles litt oppover slik at luften sendes opp og over passasjerstolen.

 

Kan man montere selv?

– Ja, det kan man. Det er dog viktig at man sjekker hva som fins bak det man skal skru i, for eksempel være sikker på at det ikke går en kabelstamme der. Om du er usikker kan du selvfølgelig få hjelp hos ditt Mekonomen verksted.