Et magasin fra Mekonomen

Støtdempere er viktigere enn du kanskje tror

Slitte støtdempere kan gjøre bilen din farlig, blant annet kan bremselengden bli unødvendig lang. Men dette er en sikkerhetsdetalj som sjelden kontrolleres. Mats Lundgren, produktsjef hos Mekonomen, har lang erfaring rundt dette. Slik resonerer han.

Mats Lundgren, er det egentlig så viktig med gode støtdempere?
Har de ikke kun til hensikt å være der fordi bilen skal være komfortabel å kjøre?

– Nei, både støtdempere og fjærer hører sammen og er veldig viktige. Det har blant annet å gjøre med bremsens funksjon. Om støtdemperne ikke fungerer som de skal så vil ikke bilen oppføre seg slik den optimalt skal gjøre ved bremsing og bremselengden blir lengre. Det kan i visse tilfeller være snakk om flere meter. Tenk selv hva som kan skje dersom et barn løper ut i veien foran bilen.
Om jeg har forstått det riktig så kontrolleres ikke støtdempernes funksjon når man har bilen på EU-kontroll. Stemmer det?

– Når bilen inspiseres kontrolleres det om støtdemperne lekker eller ikke. Om det er lekkasje så vil ikke bilen bli godkjent.

 

Kan man selv ta en sjekk på hvordan det ligger an med støtdemperne?

– Man kan teste selv ved å gå ut av bilen og forsøke å gynge på den. Legg et skikkelig trykk på et hjørne og bilen vil sprette opp og deretter stoppe umiddelbart. Du skal ikke gynge opp og ned flere ganger.  Du kan også teste bilens støtdempere ved å kjøre sakte og pumpebremse. Om bilen gynger kraftig etter hver bremsing så er det på tide å bytte støtdemperne.

 

Dersom en støtdemper går i stykker, hvor viktig er det å erstatte den med en identisk lik?

– Det viktigste er at man bytter parvis, det gjelder også fjærene. Om man bare bytter på den ene siden slik at man har en ny og en brukt så vil bilen bli ustabil, spesielt i svinger da støtdempere/fjær ikke vil klare å holde imot kraftig krengning. Det kan resultere i at bilen lettere får sleng.

Navn: Mats Lundgren

Alder: 58.

Ansatt: Produktsjef Mekonomen.

Bor: Stockholm.

FAKTA/Slik fungerer støtdemperne

Støtdempere bidrar til bedre veg- og bremseegenskaper, samt bedre komfort.

De fleste støtdemperne er bygd opp av et stempel som går inn i en oljefylt sylinder. I stempelets ende er det små hull som slipper ut en liten mengde olje. Det fører til at stempelet beveger seg, men demper hastigheten slik at støtet fra vegbanen absorberes og omdannes til varme.

Støtdemperne er bare en av komponentene i fjærsystemet. Som regel er det også stålfjærer som tar opp det meste av støtene og vibrasjonene som oppstår når hjulene møter ujevnheter i underlaget.

Støtdemperne hindrer også at bilen skrenser etter støt fra vegbanen.

Det finnes andre typer av fjærsystemer. For eksempel har noen produsenter luftfjæring på enkelte modeller.