Et magasin fra Mekonomen

Bileiere: Vi liker våre bilverksteder

De fleste har et bra forhold til sitt bilverksted.
Mange er fornøyde med både pris og reparasjoner og hele 82% sier at de stoler på de ansatte.
Dette viser en undersøkelse som Kantor Sifo har gjort på oppdrag fra Mekonomen.

Det er bare ni prosent av nordmennene som synes at de er gode på å ta vare på bilene sine selv. Derfor er de fleste av oss avhengig av hjelp fra verksted når det er tid for service eller at noe trengs å byttes eller repareres.

 

God service
I følge en undersøkelse som Kantar Sifo har gjort for oppdrag fra Mekonomen er det behandlingen og servicen man får på verkstedet som er avgjørende for hvor man leverer inn bilen. 61 prosent sier at møte man fikk ved tidligere besøk betyr mest for valg av verksted. At verkstedene er ekspert på bilmerke samt at prisene er lave er også viktig for mange viser undersøkelsen. Hver tredje person synes at verkstedets beliggenhet er den viktigste parameteren for hvor man velger å levere inn bilen sin.

 

Stoler på verkstedene
82 prosent av de som har svart på spørsmålene i Mekonomen sin undersøkelse stoler på sitt verksted. Og de fleste, 59 prosent, føler seg sikre på at de aldri har blitt lurt når de har fått utført arbeid på sine biler.
De som har opplevd å være misfornøyd med sitt verkstedbesøk har ofte vært skuffet med hvordan reparasjonen har vært utført, på prisene eller på grunn av at det har kommet uforutsette kostnader.

 

Mange bileiere velger å ta service på merkeverksteder selv om tilliten til merkeverksteder og frittstående verksteder er like høye.
For eksempel er det bare en tredjedel som ennå ikke har fått med seg at garantien gjelder selv om man tar service hos et frittstående verksted.
Over halvparten, 54 prosent, er sikre på at frittstående verksteder bruker reservedeler med samme kvalitet som hos merkeverksteder.